Brief aan mijn tinnitus 

Voor mijn tinnitus

Beste tinnitus,

Kan ik eigenlijk wel ‘beste’ zeggen? Of is slechte, irritante, vervelende tinnitus beter verwoord? Ik kan je vertellen dat je een ongewenste gast bent. Ik denk ook niet dat er iemand bestaat waarbij je zelf welkom bent. Misschien bij iemand die er onderzoek naar doet, zodat hij zelf ook weet hoe het is. ‘

Jij bent iets wat je zelfs je ergste vijand niet toewenst. Ook al haat je deze persoon zo, ik wens ze jou niet toe. Misschien tijdelijk, zodat ze weten door wat voor hel ik ga. Als ik ze jou toe zou wensen, dan zou het overeen komen met iemand ontzettend martelen. En volgens mij wordt je daar in NL voor bestraft.

Dus? Wat doe je hier nog? Je verstoppen voor de politie? Voor ze weg blijven rennen, zodat je op de “most wanted” lijst staat, maar ze nooit echt iets over je methodes en motieven te weten komen? Persoonlijk vind ik dat een beetje laf. Maak het jezelf toch een beetje spannend, zoek wat sensatie. Als jij nou tips, sporen van jezelf achterlaat. Je hoeft je echt niet helemaal bloot te geven. Als het even kan natuurlijk wel, maar ik, als slachtoffer, weet natuurlijk allang dat je daar veel te laf voor bent.

Anders sluiten we een deal. Ik zal me weer een poos aan je ergeren, jij wordt eventueel nog wat erger. Dan kan ik weer naar de dokter toe voor een controle op gehoorbeschadiging. Als je dan een tip in mijn oor achterlaat? Schrijf het op een briefje, zing het, weet ik veel. Maar zorg dat het iets is wat kan helpen met een doorbraak.

Zo, nu we dat hebben afgerond kunnen we tot de orde van de dag komen. Wat zijn jouw motieven eigenlijk? Ik weet dat een van je motieven is om mensen duidelijk te maken dat ze een gehoorbeschadiging hebben. Bijvoorbeeld al die onwetende tieners, die elk weekend uitgaan en het vertikken oordopjes te dragen. Ik snap dat als je een aantal keer tijdens een nachtje logeren genegeerd werd, graag wraak wil nemen. Maar als je een onschuldige tiener bent, zoals ik? Waarom is het dan eerlijk dat je in mijn oren wil verblijven? Ik weet dat de audioloog heeft gezegd dat ik mooie oren heb, maar dat vind ik een slechte reden. Ik heb geen ruimte voor jou! Mijn hoofd zit elke dag al vol, mijn gehoor is nog goed, dus daar pas je er ook niet bij. Waar zit je? En waarom zit je daar?

Maar goed, dit was wel weer genoeg voor nu. Je weet dus van onze deal? Je mag alleen erger worden als dat bijdraagt aan een oplossing. Anders sodemieter je maar lekker op.

Het was me een genoegen.
De meest onvriendelijke groet,

Marjolein van Ingen

Geef een reactie

